Fortsätt till huvudinnehåll

OM BETYG






OM BETYG




Här hittar du information om hur betygssättningen går till och vad du kan tänka på för att känna dig nöjd med din insats.




Såhär ser bedömningsmatrisen ut för musikämnet efter lite bearbetning:





Skolverket ger ut något som kallas för styrdokument. I dessa styrdokument står det vad skolans uppgift är, vilka mål som finns, vad varje ämne ska innehålla m.m. Ett av dessa dokument kallas för Läroplan. Den aktuella läroplanen heter LGR11 och kom ut 2011. De tidigare läroplanerna kom ut 1962, 1969, 1980 och 1994. För förskola och gymnasiet ser årtalen lite annorlunda ut. Innan 1962 kallades de för Normalplan bl a.




LÄNK TILL LGR11

LÄNK TILL MUSIKÄMNET I LGR11

LÄNK TILL BEDÖMNINGSSTÖDET I MUSIK




Skolverket har gett ut kunskapskrav för åk 6 och åk 9. Dessa beskriver vad eleven förväntas kunna för att nå vissa betygssteg i slutet av sexan och slutet av nian.
Skolverket har gett ut kunskapskrav för betygen E, C och A.
För att få betyget D ska hela kunskapskravet för E samt till övervägande del av C vara uppfyllda. För att få betyget B ska hela kunskapskraven för E och C samt till övervägande del av A vara uppfyllda.
Läraren kan dock avgöra vad "till övervägande del" betyder från fall till fall.

För att kolla hur man själv ligger till kan man skatta sig själv i ett formulär nedan. Fyll i det och bli förhoppningsvis klokare över vad som krävs och vilken nivå det behöver vara på det du gör.




LÄNK TILL FORMULÄR OM BETYGSKRAVEN åk 9




Skolverkets texter är ofta svåra eller omöjliga för elever och vårdnadshavare att förstå. Det är ofta mycket text och svåra ord. Även vi lärare kan ha svårt att vara överens om vad vissa formuleringar betyder. Vi samlas därför och diskuterar bedömning på studiedagar och konferenser m. m. Skolverket har även tagit fram bedömningsstöd i varje ämne. Länk finns ovan.




Många lärare och skolor arbetar fram lokala matriser för vad eleverna ska kunna. Det vill inte Skolverket. Samtidigt vill Skolverket att eleven ska kunna förstå hur den blir bedömd. Det här är något vi arbetar mycket med inom skolan.




I musikämnet på Värgårdsskolan arbetar vi med tre saker för att eleverna ska få koll på bedömningen:

1. Förenklade beskrivningar av kraven

2. Bedömningsexempel (t ex filmer)

3. Grafer




Förenklade beskrivningar finns på den här bloggen och kan se ut t ex såhär för att spela piano:


KRAV FORMULERADE AV SKOLVERKET:
Eleven byter ackord med...
(E: visst)
(C: relativt gott)
(A: gott)
...flyt

KRAV FORMULERADE AV LÄRAREN:
Eleven kan spela minst tre ackord med...
(E: valfria fingrar utan baston)
(C: rätt fingrar utan baston)
(A: rätt fingrar med tillhörande baston i flera rytmiska mönster)
...och tappar inte bort sig

Skolverket använder förvisso färre ord men det kan vara svårt att omsätta till praktiken. 




Bedömningsexempel är spelfilmer, analyser, låtar eller texter som eleverna själva producerat. Läraren har bett eleverna om lov att lägga ut deras prestationer som bedömningsexempel. Där kan alla förhoppningsvis få konkreta och tydliga exempel på hur det kan se ut, låta och formuleras för att nå vissa betygssteg.


Här är ett exempel på hur en film på gitarrspelande ser ut:




Grafer
Bubblorna visar de tre stora övergripande områden vi arbetar med. Den gröna bubblan är större för att den är viktigare för vilket betyg det blir. De tre bubblorna ligger till grund för en samlad bedömning i slutet av terminen.

Den kan se ut t ex såhär för en elev i åk 7:










Såhär för samma elev i åk 8:











 Och såhär för samma elev i åk 9:




Förhoppningen är att det tydligt framgår vad betyget grundar sig på samt vilket område en kan behöva förbättra för att nå högre. Om elev eller vårdnadshavare vill ha mer specifika förklaringar till betyget så går det bra att kontakta läraren.


Den här eleven fick betygen:
Ht åk 7: E
Vt åk 7: E
Ht åk 8: D
Vt åk 8: D
Slutbetyg åk 9: D
(de har bara musik en termin i nian)





Populära inlägg i den här bloggen

LÅTAR

DRUMBEATS

MUSIKHISTORIA